مدل

مدل دکوراسیون های زیبا + ایده های زیبا برای طراحی + مقالات طراحی

مدل

مدل دکوراسیون های زیبا + ایده های زیبا برای طراحی + مقالات طراحی

قانون ست کردن در دکوراسیون را فراموش کنید!

سحر خانوم | پنجشنبه, ۳ فروردين ۱۳۹۶، ۰۳:۳۰ ب.ظ

مجموعه: دکوراسیون و چیدمان



ترفندهای دکوراسیون: قوانین، قوانین، قوانین. قوانین تمام لذت کارهایی که باید شاد، الهام‌بخش، و حتی بدون‌برنامه باشند را از ما می‌گیرند. پس از کجا باید بدانیم که از کدام قانون پیروی کنیم و از کدام پیروی نکنیم؟ در این مطلب من سعی می‌کنم دستورالعمل‌هایی را در مورد رنگ، سبک، و ترکیب آن‌ها با شما در میان بگذارم و به شما بگویم که بهتر است به کدام توجه کرده و دیگری را نادیده بگیرید.

قوانین ست کردن دکوراسیون,ترفندهای دکوراسیون


تعداد قوانین مربوط به رنگ در طراحی بی‌شمار است و 99 درصد آن‌ها کاملا جعلی و قلابی هستند. مثلا یکی از قوانین رایج این است که شما به هیچ وجه نباید اتاق خود را به رنگی تیره درآورید زیرا کوچک‌تر به نظر خواهد رسید. اولا چنین قانونی به طور ضمنی می‌گوید که چیزی اشتباه و غلط در اتاق‌های کوچک وجود دارد و دوما این حقیقت را نادیده می‌گیرد که رنگ‌های تیره، مانند رنگ زغالی در عکس بالا، به اتاق گرما، جذابیت، و البته رنگ اضافه می‌کنند.


فکر کنید اگر دیوارهای این اتاق کِرم بودند، قطعا بسیار یکنواخت و کسل‌کننده می‌شدند. اما اکنون وقتی در آن حضور دارید کنتراست میان دیوارهای تیره و سقف روشن ارتفاع اتاق را بسیار بیش‌تر نشان می‌دهد.

قوانین ست کردن دکوراسیون,ترفندهای دکوراسیون


همیشه وقتی صحبت از سقف می‌شود از خود می‌پرسم قانون مربوط به رنگ‌کردن سقف چیست؟ حدس شما چیست. در این مورد هیچ قانونی وجود ندارد.

اگر می‌خواهید اتاق شما مرتفع به نظر برسد سقف آن را به رنگ روشن‌تری نسبت به رنگ دیوار درآورید. اگر مانند خودتان می‌خواهید اتاق‌تان را رنگ کنید و نمی‌توانید آن را صاف و یک‌دست درآورید، هم دیوار و هم سقف را به یک رنگ درآورید. این کار فضایی دنج و صمیمی به اتاق شما می‌دهد. حتی اگر سقف اتاق شما کوتاه است، تصمیم بگیرید که می‌خواهید اتاق شما چه حسی داشته باشد سپس طبق این تصمیم اتاق خود را رنگ کنید.

قوانین ست کردن دکوراسیون,ترفندهای دکوراسیون


همیشه مشتریان از من می‌خواهند که رنگ‌های موجود در خانه‌یشان با هم هماهنگ باشند. اما این قانون از کجا نشئت می‌گیرد؟ قطعا از مشاهده طبیعت به چنین قانونی نمی‌رسیم. آیا تا به حال به رنگ‌های صورتی، قرمز، نارنجی، و بنفش موجود در یک گل رز دقت کرده‌اید؟ یا سایه‌های بی‌شمار رنگ سبز در یک صبح بهاری؟


من همیشه از قانون هم رنگ بودن کفش‌ها که در دهه 1950 در همه جا مسلط بود بیزار بودم. زیبایی و دل‌ربایی اتاقی که در عکس بالا می‌بینید از رنگ‌های غیرهماهنگ و در نتیجه از ترکیب رنگی ارگانیک آن نشئت می‌گیرد.

قوانین ست کردن دکوراسیون,ترفندهای دکوراسیون


یک لحظه صبر کنید: نظرتان در مورد قوانین چرخه رنگ چیست؟ اگر بخواهم صادق باشم باید بگویم که رنگ‌های اصلی، رنگ‌های ثانویه، و رنگ‌های مکمل ذهن مرا آشفته می‌کنند. بهتر است به جای این قوانین از طراحی لذت ببرید.


نکته این‌جاست که چرخه رنگ در قرن 18 توسط نقاشان و برای نقاشان ایجاد شد. و این اصلا به این معنی نیست که باید از قوانین آن در خانه‌ها استفاده کرد.


آیا این انحراف از قوانین است؟ بله. اما توجه کنید که اتاق‌های مطالعه، که معمولا پالت رنگی آن‌ها نزدیک به چرخه رنگ است، اکثرا حسی پیش‌پاافتاده و تعمدی دارند. در طراحی اتاق‌هایی مانند اتاقی که در عکس بالا می‌بینید از رویکردی آزادانه‌تر و ارگانیک‌تر استفاده شده و از طبیعت در طراحی آن الهام گرفته شده است. بهتر است چنین رویکردی به استفاده از رنگ‌ها داشته باشیم.


ما هیچ وقت نگران این مسئله نیستیم که آیا سبز لیمویی موجود در برگ‌های جدید یک درخت همیشه بهار با رنگ سبز- خاکستری برگ‌های قدیمی هماهنگی دارند یا خیر. ما هرگز چنین چیزی را بد نمی‌پنداریم چراکه فکر می‌کنیم یک رنگ گرم در کنار یک رنگ سرد قرار گرفته است. اگر می‌خواهید در استفاده از رنگ‌ها یک قانون در اختیار داشته باشید، به طبیعت نگاه کنید.

قوانین ست کردن دکوراسیون,ترفندهای دکوراسیون


پیش از به پایان بردن این بحث بهتر است یک نکته دیگر در مورد چرخه رنگ را با شما در میان بگذارم. به رنگ شکلاتی ملایم این اتاقِ کودک نگاه کنید. آیا زیبا و دلپذیر نیست؟ آیا می‌دانستید رنگ قهوه‌ای هیچ‌گاه در چرخه رنگ وجود نداشته است؟ همین نکته برای اثبات حرف‌هایم کافی‌ست.

قوانین ست کردن دکوراسیون,ترفندهای دکوراسیون


بیایید به قوانین مربوط به سبک بپردازیم. چند وقت یک‌بار با خود گفته‌اید که اگر بخواهم از دو کاناپه در خانه استفاده کنم باید آن دو شبیه هم باشند؟ اگر این حرف درست است پیداکردن کاناپه‌ای شبیه کاناپه فعلی خانه کار بسیار دشوار و سختی خواهد بود و احتمالا خیلی از ما چنین کاری را انجام داده‌ایم.


خوشبختانه می‌توانید این قانون را به قسمت «بی‌اهمیت‌ها» در ذهن خود منتقل کنید. اگر می‌خواهید از دو کاناپه در خانه خود استفاده کنید به عکس بالا به دقت توجه کنید. اگرچه این دو کاناپه هم از نظر سبک و هم رنگ با یکدیگر متفاوت هستند اما یک عنصر بسیار مهم دیگر آن‌ها را به هم پیوند می‌دهد. به رنگ‌های موجود در قالیچه و پوستر تبلیغاتی ایتالیایی روی دیوار توجه کنید و ببینید چگونه این رنگ‌ها در کاناپه‌ها تکرار شده‌اند. سپس به کوسن‌ها توجه کنید. رنگ هر کدام از آن‌ها شبیه رنگ کاناپه مقابل است.


این اتاق بسیار یک دست و یک‌پارچه است و جای کافی هم برای مهمان و هم برای میزبان را در خود دارد.

قوانین ست کردن دکوراسیون,ترفندهای دکوراسیون


یک روز یک سایت طراحی را خواندم که به طور گسترده‌ای این عقیده را تبلیغ می‌کرد که برای رسیدن به یک طراحی خوب و درست باید یک سبک همسان و یک‌دست را در مبلمان خانه حفظ کرد. صادقانه بگویم من هرگز با واژه «باید» میانه خوبی نداشتم به ویژه وقتی صحبت از طراحی خانه می‌شود.


در واقع وقتی همه مبلمان خانه متعلق به یک سبک هستند، جلوه‌ای غیرجذاب و ناکامل در خانه ایجاد می‌شود. چنین اتاقی را با اتاق غذاخوری بالا مقایسه کنید. این اتاق غذاخوری آن‌قدر زیبا و جذاب است که دلم می‌خواهد وارد آن شوم، در آن بنشینم، و یک لیوان آب بنوشم. سبک میز معاصر و غیررسمی است، صندلی‌های میزبان به سبک میدسنچری (midcentury)، و صندلی‌های کناری کفنی و بافته‌شده هستند. کمد کناری روستایی در گوشه، این اتاق جذاب و چشم‌گیر را کامل می‌کند. همان‌طور که می‌بینید قانون سبک یک‌پارچه در این اتاق جایی ندارد.

قوانین ست کردن دکوراسیون,ترفندهای دکوراسیون


آیا سبک طراحی داخلی خانه باید همانند سبک معماری خانه باشد؟ قطعا نه. این خانه شگفت‌انگیز- که من را یاد توسکانی و مزارع سنگی آن می‌اندازد- با استفاده از صندلی‌ها و میز مدرن جلوه‌ای سرزنده و جذاب پیدا کرده است.


بگذارید واضح‌تر بگویم: هیچ مشکلی وجود نداشت اگر شما خانه این‌چنینی را با پرده‌هایی آنتیک و روستایی متعلق به قرن 18 طراحی می‌کردید. اما آیا اجباری در این کار وجود دارد؟ یقینا نه.

قوانین ست کردن دکوراسیون,ترفندهای دکوراسیون


باید اعتراف کنم که گرایش ترکیبی قانون مورد علاقه من در طراحی است و به هیچ وجه نباید این قانون شکسته شود. وای خدای من از واژه «باید» استفاده کردم.


بگذارید حرفم را اصلاح کنم. استفاده از سبک‌ها، رنگ‌ها، الگوها، بافت‌ها، سطح‌ها، اندازه‌ها، و حتی شکل‌های ترکیبی بهترین راه برای ایجاد حس گرما، جذابیت، دلگرمی، و زیبایی در خانه است. به ترکیب پارچه‌ها، رنگ‌ها، و الگوها در این اتاق توجه کنید. به نظر می‌رسد پارچه‌ها تناسب کمی با هم دارند، اما ترکیب کلی آن‌ها جادویی است. 


چه چیزی این اتاق را جادویی کرده است؟‌ کاغذدیواری خاکستری با اشکال هندسی با کوسن سفید و خاکستری در هماهنگی است. ‌رنگ آبی روشن دیوار پشت کاناپه در کوسنی که در وسط کاناپه قرار گرفته است تکرار شده است. حتی اگر رنگ کدویی کاناپه در هیج جای دیگر اتاق تکرار نمی‌شد، باز هم عنصری اصلی و نقطه کانونی این اتاق بود. توجه کنید که همه الگوهای این اتاق هندسی یا خطی هستند و در نتیجه جلوه‌ای معاصر و ساده به اتاق داده‌اند.

قوانین ست کردن دکوراسیون,ترفندهای دکوراسیون


بنابراین به نظر من ترکیب کار خوبی است، درسته؟ قطعا، اما نه فقط در سبک. سطوح فلزی را نیز با هم ترکیب کنید.


این اتاق، اگرچه دارای پالت رنگی خنثی است، به دلیل ترکیب عناصر فلزی دارای جلوه زیبایی است. آینه طلاکوب بالای شومینه دارای سطح متفاوتی نسبت به میز کنسولی است، و لوستر، میز کناری مدور، و پایه‌های فلزی مبلمان نیز دارای سطوح فلزی متفاوتی هستند.


تصور کنید که همه این وسایل دارای سطح یکسانی بودند. می‌توانید تصور کنید که چه اتفاقی در این اتاق می‌افتاد؟ پس در این‌جا به یک قانون خوب رسیدیم: وسایل فلزی را با هم ترکیب کنید.

قوانین ست کردن دکوراسیون,ترفندهای دکوراسیون


این اتاق در زمینه ترکیب پارچه‌ها و الگوها دستورالعمل مفیدی (از گفتن واژه «قانون» خودداری می‌کنم) به ما نشان می‌دهد. آیا خطوط افقی روی پرده‌ها، پارچه حیوانی صندلی عثمانی، و پارچه گل‌دار کاناپه را می‌بینید؟ آیا دقت کرده‌اید که رنگ همه آن‌ها مانند هم است؟ این کار رویکرد کلاسیکی به ترکیب پارچه‌ها است که در این اتاق به زیبایی انجام شده است. این رویکرد نقطه آغازین خوبی برای کسانی است که می‌خواهد الگوها ر با هم ترکیب کنند اما نمی‌دانند از کجا باید شروع کنند.


به نظر من نکته هوشمندانه این اتاق استفاده نامتعارف و متفاوت از رنگ‌های طلایی و صورتی در کوسن‌ها است.

 

قوانین ست کردن دکوراسیون,ترفندهای دکوراسیون


قوانین دیگری نیز وجود دارند اما اکنون اجازه دهید با این جمله این مطلب را به پایان ببرم: اگر چیزی را دوست دارید، می‌توانید از آن به‌درستی استفاده کنید. مهم‌تر از همه، آیا نباید خانه ما روایت‌گر شخصیت ما و بازتابی از سلایق و خاطرات ما باشد؟ هیچ‌وقت این قانون که همه‌چیز در خانه باید با هم هماهنگ باشد را نپذیرید.


این اتاق پرنده خیال مرا پرواز می‌دهد. آیا وسیله خاصی در این اتاق وجود دارد که آن را جذاب و زیبا کرده است؟ شاید صندلی‌ها یا آن تخته سیاه، و یا میز قدیمی اما زیبا. یا شاید همه این وسایل در کنار هم.


یک چیز مشخص است: مالک این خانه سعی کرده تا تمام وسایلی که دوست دارد را در طراحی خود بگنجاند. 

 

منبع : chidaneh.com



دکوراسیون ایده آل خود را بسازید

  • آشنایی با الفبای ایجاد تغییر در دکوراسیون منزل
  • استفاده از رنگ های شاد در چیدمان خانه
  • تزئین میز با موزائیک های سنگی!
  • خانه خود را با این ترفندها دلبازتر کنید
  • ست کردن پرده با دیوار
  • طراحی مینی مالیستی خانه ای مناسب مستاجران
مطلب در سایت مدل موبایل

مطالب دیگر
مکان گزینی کتابخانه عمومی در شهر کرمان در راستای توسعه فرهنگی شهر با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی
ارزیابی و بررسی آسیب پذیری لرزه ای در روستای فتح آباد_شهرستان کوار
بررسی خواص قدرت رادیکال گیرندگی عصاره گیاه مرزنجوش
شناخت پرا کنش مکانی بارندگی سالانه و فصلی در حوضه تالاب انزلی
توسعه و کاربرد فرآیندهای مکانوشیمیایی در صنعت پزشکی:سنتز و مشخصه یابی نانو ذرات هیدروکسی آپاتیت
بررسی رابطه دوره تصدی حسابرس با استقلال حسابرس
تشخیص خودکار ترک در تصاویر رادیوگرافی جوش با کمک بینایی ماشینی
تلفیق سنجش از دور و GIS در پتانسیل یابی منابع آب زیرزمینی محدوده لالی
شکل‌پذیری پانلهای 3D شاتکریتی با رفتار خمشی
تأثیر پوشش نفوذی( TiB(2)/TiB/TiO(2 بر خواص سایشی تیتانیوم خالص تجاری
  • ۹۶/۰۱/۰۳
  • سحر خانوم